Disclaimer  |  

Kleurplaat  |  

Sitemap  |  

Contact  |  

U bevindt zich hier: 

>> Nordic-Walking 

Nordic-Walking

Wat is Nordic Walking?

Een nieuwe tak van sport die wat weg heeft van langlaufen; met stokken maar zonder latten. Deze ultieme vorm van sportief wandelen is ontstaan in Finland (1932) vanuit een in de zomer veel gebruikte trainingsvorm binnen de crosscountry.

Het bevordert de zo geroemde actieve leefstijl. Nordic Walking zorgt ervoor dat sportwandelen effectiever wordt doordat de nek-, schouder- en armspieren intensief worden gebruikt in combinatie met het middenrif. Daarnaast worden vooral de rug-, buik-, heup- en beenspieren optimaal aangespannen. Een juist uitgevoerde techniek doet de totale actieve hoeveelheid spiermassa in het gehele lichaam doorlopend aanspannen en ontspannen. Daardoor ligt het totale energiegebruik 20% hoger dan bij het sportieve wandelen. De ultieme methode om af te vallen. De belasting op het hart-longsysteem neemt toe, terwijl de ervaren zwaarte van de training niet toeneemt. Het uithoudingsvermogen neemt reeds toe vanaf het allereerste begin.

Ook treden veranderingen op van lichaamssamenstelling, cholesterolwaarden, bloeddruk en botdichtheid. Deze vorm van training is effectief zonder dat de belasting op de gewrichten van rug, bekken en benen toeneemt.

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door tegengestelde draaibewegingen in de wervelkolom de 21 ringen in de tussenwervelschijven afwisselend opgespannen en ontspannen. De hoogte van zo’n schijf neemt daardoor toe en af.. Hierdoor ontstaat er een permanente pompwerking, waardoor de voeding optimaal wordt en de kwaliteit toeneemt. Ook spannen door deze draaibewegingen kleine spiertjes aan tussen de wervels, welke verantwoordelijk zijn voor de stabiliteit tussen deze wervels.

Printerversie