Disclaimer  |  

Kleurplaat  |  

Sitemap  |  

Contact  |  

U bevindt zich hier: 

>> Hardloop Info  >> Ouderen en sport 

Ouderen en sport

Lichamelijke veranderingen

Het is altijd moeilijk om te zeggen wanneer iemand tot de ouderen behoort. In de atletiek zijn er aparte leeftijdscategorieën voor vrouwen die ouder zijn dan 35 jaar en voor mannen die ouder zijn dan 40 jaar. Zeker bij het lange-afstandlopen komt deze grens wel aardig overeen met de afname van het lichamelijk prestatievermogen, dat na het 30 - 35e levensjaar begint. Het ouder worden verloopt bij iedereen weer anders en in een ander tempo. Duidelijk is wel dat de voor het sporten belangrijke functies, zoals die van de longen en het hart langzaam afnemen, maar ook dat deze door training nog heel lang op een hoog niveau kunnen blijven. Sporten kan dus in zekere zin de veroudering tegengaan.

Spieren en pezen

Bij het ouder worden neemt de totale spiermassa langzaam af. De absolute kracht is nog lang goed op peil te houden. Snelheid, explosiviteit en lenigheid gaan echter sneller verloren, evenals de belastbaarheid van pezen en spieren. Een acute blessure zoals een spierscheur is zo opgelopen en zal steeds langzamer herstellen. Ook een chronische overbelastingsblessure, zoals een achillespeesirritatie, zal steeds minder snel genezen. Er zal dus steeds weer een goede warming-up met rekkingsoefeningen uitgevoerd moet worden. Verder is het van belang de training geleidelijk op te bouwen en te onderhouden. Regelmaat in de trainingfrequentie is zeer belangrijk. In de praktijk blijkt dat om de dag hardlopen de beste manier is. De pezen en spieren hebben dan een dag de kans om weer te herstellen.

Gewrichten

Met de veroudering gaat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit. Kleine beschadigingen worden slechter gerepareerd, waardoor de kans op gewrichtsslijtage toeneemt. Veel mensen vertonen op röntgenfoto’s tekenen van slijtage in een gewricht. Gelukkig levert dit het merendeel van deze mensen geen klachten op. Als er wel klachten optreden kan dat leiden tot:

 

 

Er zijn geen aanwijzingen dat slijtage van de gewrichten bevorderd wordt door sportbeoefening. Als er eenmaal sprake is van slijtage kan met een zorgvuldig opgebouwde en afwisselende training vaak nog een goede belastbaarheid van het gewricht verkregen worden. Zeker bij slijtage in de gewrichten geldt dat ‘rust roest’. Maar daarbij is het minstens zo belangrijk om niet op een te harde ondergrond en met goed schokabsorberend schoeisel te lopen.

Blessures

De verouderingsprocessen op zich leiden tot een verhoogde blessurekans. Toch blijkt het optreden van blessures vaak mee te vallen, omdat de oudere sporter doorgaans beter naar zijn/haar lichaam luistert en minder risico neemt. Vaak neemt het aantal uren dat aan sport gedaan wordt geleidelijk af en wordt het lopen vaker afgewisseld met andere sporten zoals fietsen, skeeleren of zwemmen.

Printerversie