Disclaimer  |  

Kleurplaat  |  

Sitemap  |  

Contact  |  

U bevindt zich hier: 

>> Hardloop Info  >> Vrouwen 

Vrouwen en hardlopen

Toename vrouwelijke sporters

Sport was van oudsher een mannenbezigheid. In de Griekse oudheid was het vrouwen zelfs verboden om naar sportwedstrijden te kijken. Nog steeds sporten niet evenveel vrouwen als mannen en niet alle sporten zijn voor vrouwen toegankelijk. In Nederland blijken vrouwen minder vaak te sporten dan mannen. In de jonge levensjaren is de sportbeoefening nog bijna gelijk, maar vooral in de puberteit geven veel meisjes het op. Daarna blijkt het moederschap vaak een onoverkomelijke drempel om door te gaan met (intensieve) sportbeoefening. Lopen kan op willekeurige tijdstippen beoefend worden, en is hierdoor een van de gemakkelijkst te beoefenen sporten.

Dit is dan ook een sport waarbij de achterstand van vrouwen ten opzichte van mannen de laatste decennia snel ingehaald is. Pas in 1960 werd de 800 meter voor vrouwen (weer) op het wedstrijdprogramma opgevoerd. In 1984 de marathon, een afstand die sinds mensenheugenis door mannen gelopen wordt. Ook de prestaties van vrouwen zijn de laatste decennia in een recordtempo verbeterd. Dit is ongetwijfeld een gevolg van het feit dat vrouwen veel meer en intensiever zijn gaan trainen.

Lichamelijke verschillen tussen mannen en vrouwen

De laatste jaren wordt uit onderzoek steeds duidelijker dat het lichaam van een vrouw uitermate geschikt is om aan duursport te doen. De energieverbranding bij vrouwen gaat namelijk zuiniger om met de beschikbare brandstof. De vetzuurverbranding vindt bij (getrainde) vrouwen gemakkelijker en efficiënter plaats dan bij mannen, waardoor de duurinspanning langer volgehouden kan worden. Het verschil tussen de prestaties van mannen en vrouwen neemt af naarmate de afstanden langer worden. Maar hoewel de verschillen in de duurprestatie tussen mannen en vrouwen steeds kleiner worden, is een relativerende opmerking wel op zijn plaats. Er blijven lichamelijke en fysiologische verschillen aanwezig, waardoor het niet te verwachten is dat vrouwen mannen uiteindelijk in zullen halen qua prestaties. De belangrijkste fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen hebben betrekking op:

 

Zwangerschap

Tijdens een zwangerschap zal de training op een verstandige manier aangepast moeten worden, om het lopen voor de moeder een plezierige en gezonde vrijetijdsbesteding te laten blijven. Twintig jaar geleden was het niet meer dan vanzelfsprekend dat een zwangere vrouw onmiddellijk van elke vorm van lopen afzag. Dit sportverbod werd soms wel heel ver doorgevoerd. Er waren bijvoorbeeld vrouwen die alvast stopten met lopen als ze zwanger wilden worden. De reden hiervoor was vaak de gedachte dat ze zwanger konden zijn zonder dit in de eerste twee weken te weten. Gelukkig wordt tegenwoordig door zwangere vrouwen anders tegen het lopen aangekeken. Niet in de laatste plaats doordat de inzichten in de lichamelijke veranderingen tijdens de zwangerschap verbeterd zijn. Sporten als aquajoggen, zwemmen, (tour)fietsen en steppen kunnen tot vlak voor de bevalling beoefend worden. Als de bevalling zonder complicaties verlopen is, kan het lopen vaak na zo'n zes tot tien weken geleidelijk aan hervat worden.

Zie ook:

Printerversie Lichaamsvetpercentage